سه شنبه، 29 اسفند 1402 پرچم ایران تماس با ما  صفحه اصلی  
 
 

 
 r Skip Navigation Links
صفحه اول سایت مرکز مشاوره (اطلاعیه و اخبار)
سایت معاونت دانشجویی
صفحه اصلی سایت دانشگاه
سایت اینترنتی کانون همیاران سلامت روان
راهنمای تلفن
l 
 

Skip Navigation Links
صفحه اول سایت مرکز مشاوره
درباره مرکزExpand درباره مرکز
کانون همیاران سلامت روان دانشگاهExpand کانون همیاران سلامت روان دانشگاه
گالری عکسExpand گالری عکس
انتشارات مرکز مشاورهExpand انتشارات مرکز مشاوره
سایت اینترنتی کانون همیاران سلامت روان
برنامه حضور کارشناسان مرکز مشاوره
نظرسنجی
مشاوره الکترونیکی
ارتباط با مرکز مشاوره
پیوندهای مرتبط با مرکز مشاوره
     

مقدمه
 

انسان برای زندگی موفقیت­ آمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت و کارآمدی در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی می­ باشد. تغییرات اجتماعی – فرهنگی سریع، تحول در ساختار خانواده، پیچیدگی و گسترش شبکه ارتباطات انسانی و وسعت و تنوع منابع اطلاع‌رسانی موجب گردیده است جوامع انسانی خصوصاً قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شوند و از طریق توسل به روش‌هایی که گاه از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و فاقد دورنمای روشن و امیدبخش می­باشند به فشارها، چالش‌ها و انتظارات گسترده زندگی امروز واکنش نشان دهند.
دانشگاه‌ها و محیط­های دانشجویی نیز که دربرگیرنده بخش قابل ملاحظه اي از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه می­باشند همسو با فضای در حال گذر موجود، درگیر چالش‌ها و دگرگونی­هایی گردیده­اند. ازاین‌رو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارت­ها و توانمندی­هایی برای تصمیم­گیری آگاهانه، مقابله با استرس ها و هیجان­های روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط مؤثر و سایر توانایی ­های روانی اجتماعی می­ باشد. بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیب­های احتمالی، در جهت ارتقای سطح بهداشت روان فردی و اجتماعی دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دانشجویان قرار دارند گام­های مؤثری برداشته­ شود.
دانشجویان دانشگاه‌ها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، به‌ویژه در سال­های اول ورود به دانشگاه، فشارها و ناراحتی­های بیشتری را تجربه می­کنند که از آن جمله می­توان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی اشاره کرد. سایر کارکنان دانشگاه‌ها که با قشر دانشجویی در ارتباط مستقیم قرار دارند نیز به‌نوبه خود درافزايش و تشديد يا كاهش و ترميم مشكلات ويژه دانشجويان سهيم مي باشند و لذا دانشجويان و دانشگاهیان نیازمند بذل‌توجه خاص می­باشند. با عنایت به مسائل و مشکلات و دغدغه­های جامعۀ دانشگاهی، ضرورت تأسیس مرکزی به‌منظور تأمین ، توسعه و تسري بهداشت روانی در فضای دانشگاه‌ها و ارائه مداخلات پیشگیرانه، مشاوره­ای و درمانی، آشکار می ­گردد.
در این راستا مرکز مشاوره دانشجویی به‌عنوان متولی بهداشت ­روان دانشگاه‌ها در چارچوب این آیین‌نامه تشکیل می­گردد.
 
بخش اول – اهداف
ماده 1 - اهدف مرکز مشاوره دانشجویی بطور کلی پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی و ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روان دانشگاهيان می­ باشد. در اين راستا اهداف اختصاصي عبارتند از :
1-1- ارتقاء سطح دانش و بینش روانشناختی دانشگاهیان در زمینه مسائل، مشکلات و نیازهای جامعه دانشجویی
2-1- راهنمایی دانشجو در جهت شناخت صحیح توانائی ها و مشکلات خود
3-1- راهنمایی دانشجو در تصمیم­گیری آگاهانه، عاقلانه و حسن انتخاب
4-1- راهنمايی دانشجو در حل مشکلات رفتاری، عاطفی، شناختی، تحصیلی، خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج 
5-1- افزایش سازگاری موثر با محیط تحصیل­ و زندگی، توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی
6-1- پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی- رفتاری و توسعه بهداشت روانی به فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی
7-1 - ایجاد زمینه­های لازم برای ارتقای روابط میان فردی سالم در دانشگاه از طریق توجه به عوامل تعیین کننده روابط استاد- دانشجو یا کارکنان


بخش دوم - وظايف
ماده 2- وظایف مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاهها به شرح زیر است:
1-2- بررسی و شناخت استعدادها و علایق دانشجویان و برنامه ریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعدادها،هدایت تحصیلی و حرفه ای دانشجویان
2-2- بررگزاری جلسات با دانشجویان و پاسخگویی به پرسشهای آنان در مورد مسائل روانی _ اجتماعی به کمک کارشناسان و افراد متخصص و صاحبنظر در مسائل روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی
3-2- تحقیق در باره مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه برای شناخت عوامل آسیب زا
4-2- ارائه خدمات برای حل مشکلات مربوط به تحصیل، خانواده، ازدواج، شغل و اختلالات رفتاری و روانی دانشجویان
5-2- برقراری ارتباط موثر با سایر واحدهای دانشگاهی به منظور کمک به حل مشکلات دانشجویان
6-2- مشاوره با دانشجویان در جهت کمک به پیشرفت تحصیلی، بهبود روابط اجتماعی و ارائه گزارش همرا با فعالیت های انجام شده به مسئولان دانشگاه و دفتر مرکزی مشاوره در هر سال تحصیلی
7-2- جمع بندی مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه در ابعاد روانی_ اجتماعی و ارائه گزارش همراه با فعالیت های انجام شده به مسئولان دانشگاه و دفتر مرکزی مشاوره در هر سال تحصیلی
8-2- برگزاری کارگاهه و دوره های آموزشی برای دانشجویان و دانشگاهیان با هدف ارتقاء بهداشت روانی آنها
9-2- ارائه نظرات کارشناسی درباره مسائل و مشکلات دانشجویان به مسئولان دانشگاه و وزارت متبوع
10-2- شناسایی منابع حمایتی موجود در جامعه و ارجاع دانشجویان به آنها بر حسب ضرورت
11-2- جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیت های بهداشت روانی

بخش سوم - سازمان و تشکیلات
 ماده ۳ – مرکز مشاوره دانشجویی هر دانشگاه به‌عنوان واحدی مستقل زیر نظر معاون دانشجویی دانشگاه تشکیل می­ گردد.
تبصره : در صورت نياز و ضرورت ، شعبه مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه در دانشكده ها يا خوابگاهها تشگيل مي گردد كه وظيفه ساستگزاري ، برنامه ريزي و نظارت و ارزشيابي اين شعبه ها به عهده مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه مي باشد.
ماده ۴- مسئولیت مرکز مشاوره دانشجویی هر دانشگاه به عهده مسئول آن مرکز است که با پیشنهاد معاون دانشجویی دانشگاه و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می­ شود.
تبصره : مسئول مركز مشاوره بايد حداقل داراي مدرك كارشناسي ارشد در يكي از گرايش هاي روانشناسي يا مشاوره باشد.
ماده ۵- در مرکز مشاوره دانشجویی هر دانشگاه شورایی به نام شورای برنامه ­ریزی مرکز مشاوره دانشجویی با ترکیب زیر به‌منظور تصویب برنامه ­ها و نظارت بر حسن اجرا و ارزیابی فعالیت­های مرکز مشاوره دانشگاه تشکیل می­ شود. 
۵-۱- معاون دانشجویی دانشگاه (ریاست شورا)
۵-۲- مسئول مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه (دبیر شورا)
۵-۳- مدیرکل خدمات آموزشي 
۵-۴- مدیرکل امور فرهنگي 
۵-۵- مدیرکل امور دانشجویی
۵-۶- دو نفر متخصص در مشاوره و روانشناسی- ترجیحاً عضو هیئت‌علمی- به پیشنهاد مسئول مرکز مشاوره با تأیید معاون دانشجویی و حکم رئیس دانشگاه
تبصره 1 - دبير شورا مي تواند حسب ضرورت جهت مشاركت دانشجويان در برخي از جلسات ، بدون حق راي از نظر دانشجويان فعال استفاده نمايد.
تبصره 2- تصميمات شوراي برنامه ريزي مركز مشاوره دانشجويي دانشگاهها با نظر موافق اكثريت نسبي اعضا اتخاذ و از طريق معاون دانشجويي دانشگاه اعمال مي گردد.
ماده ۶- مشاوران و درمانگران مراکز مشاوره دانشگاه‌ها الزاماً باید از بین متخصصین مجرب در رشته­های مشاوره، روانشناسی، روان‌پزشکی و مددکاری اجتماعی انتخاب شوند.
تبصره - لازم است مركز مشاوره جهت ارايه خدمات مشاوره و رواندرماني از شكار كافي متخصصان زن و مرد استفاده نمايد.
بخش چهارم - بودجه
ماده ۷- بودجه مراکز مشاوره دانشجویی از محل بودجه سالانه دانشگاه که به‌صورت مستقل پیش­بینی می‌شود، تأمین می­ گردد.
ماده 8- این آیین نامه در 4 بخش، 8 ماده و 5 تبصره در تاریخ 19/3/83/ به تصویب شورای برنامه ریزی تخصصی دفتر مشاوره رسیده و از تاریخ تصویب آن توسط هیات امنای دانشگاه مربوطه، آیین نامه شماره 15(آیین نامه تشکیل دفتر مشاوره دانشجویی در دانشگاهها) ، مصوب 28/6/73 ملغی اعلام می گردد.
 

       

دانشگاه صنعتی سهند
شهر جدید سهند
پردیس دانشگاه صنعتی سهند
راهنمای تلفن | آلبوم تصاویر | تماس با ما
طراحی و نگهداری: مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی سهند
کلیه حقوق نشر محفوظ است